De vindbaarheid van je website verbeteren

Het succes van een website wordt voor een belangrijk deel bepaald door de vindbaarheid ervan. Als mensen zoeken op jouw dienst of product en jouw website staat niet tussen de zoekresultaten, mis je veel potentiële klanten. Uiteraard zijn er andere manieren om bezoekers te trekken, zoals het inzetten van online marketing. Dit kost echter (veel) geld. Bovendien worden marketing middelen als banners vaak als vervelend ervaren, terwijl een goede positie in de zoekresultaten direct aansluit bij de intentie van de gebruiker. Kortom, genoeg redenen om goed te scoren in Google. Maar hoe pak je dat aan?

Verbeteren van de vindbaarheid met een zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek is de eerste stap bij het verbeteren van de vindbaarheid van een website. Zonder de inzichten uit een zoekwoorden onderzoek weet je namelijk niet welke zoekwoorden belangrijk zijn om je website voor te optimaliseren. Onder zoekwoorden verstaan we de zoekopdrachten die mensen in zoekmachines gebruiken.
Het doel van een zoekwoorden onderzoek is te komen tot een lijst van zoekwoorden die het meest geschikt zijn om je website voor te optimaliseren. Deze termen gebruik je dus als basis voor zoekmachine optimalisatie. De volgende factoren bepalen of een zoekwoord geschikt is om te gebruiken voor het verbeteren van de vindbaarheid en staan dan ook centraal in een zoekwoordonderzoek:

  • Het zoekvolume;
  • De relevantie;
  • De concurrentie.

Hieronder gaan we dieper op deze drie factoren in.

Het zoekvolume van een zoekwoord

Een goed zoekwoord sluit zo goed mogelijk aan bij wat jouw doelgroep gebruikt in Google en naar op zoek is. Het zoekvolume is dus belangrijk. Hoe vaker een zoekwoord wordt gebruikt, hoe groter het potentiële bereik. Als je met je website hoog in de zoekresultaten staat voor een veelgebruikt zoekwoord, kan dit veel verkeer opleveren. Sta je echter op de eerste positie van een zoekwoord wat door vrijwel niemand gebruikt wordt, ben je nog niet veel opgeschoten. Dat betekent niet dat zoekwoorden met een laag zoekvolume niet interessant kunnen zijn. Vaak zijn dit niche zoekwoorden die heel relevant kunnen zijn voor jouw producten en diensten. Ook al gebruiken weinig mensen zo’n zoekwoord is dit wel een belangrijke doelgroep met een relatief hoge kans op conversies.

Kortom, als je hoog kunt scoren op een zoekwoord met veel volume is dat het beste, maar schuif zoekwoorden met weinig volume niet bij voorbaat terzijde.

Relevante zoekwoorden

Relevantie is een van de belangrijkste factoren bij zoekmachine optimalisatie. Per slot van rekening is het zoekalgoritme van Google erop gericht om zo relevant mogelijke resultaten te tonen bij een zoekopdracht. Als jouw website en landingspagina goed aansluiten bij de zoekintentie, is de kans groter dat mensen doorklikken. Bij een zoekwoorden onderzoek wordt relevantie dan ook meegenomen in de analyse. Alleen zoekwoorden die goed aansluiten bij het product of de dienst en waar je als bedrijf goed in bent, komen in aanmerking voor de definitieve lijst zoekwoorden waarvoor de website geoptimaliseerd moet worden.

Concurrentie op zoekwoorden

Websites die hoog in de resultaten van Google staan hebben dat niet te danken aan toeval. Dat zijn websites met bijvoorbeeld een hoge domeinautoriteit, goede en unieke content en andere optimalisaties voor een bepaald zoekwoord. Als je daar met jouw website tussen wilt komen is dat niet eenvoudig. Daarom is het van belang om te kijken hoe sterk de concurrentie is voor potentieel interessante zoekwoorden. Als de concurrentie heel sterk is, is het wellicht beter om te optimaliseren voor een ander zoekwoord. Op die manier vergroot je de kans is dat je hoog in de resultaten komt te staan.

Scoren in Google

Uiteindelijk gaat het erom goed te scoren in Google. Daarvoor moet je jouw website voor de juiste zoekwoorden optimaliseren. Een goed uitgevoerd zoekwoordonderzoek geeft inzicht welke zoekwoorden hiervoor het meest geschikt zijn.
Wil je ook aan de slag met zoekmachine optimalisatie en een zoekwoorden onderzoek uit laten voeren? Neem dan contact met ons op!

Over de schrijver