website fouten

Een goed presterende en functionerende website is voor iedereen van belang. Bij het bouwen van een nieuwe website gaan de meeste bedrijven dan ook niet over een nacht ijs. Toch zien we in de praktijk dat er fouten in websites zitten die de vindbaarheid en prestaties sterk benadelen. Vaak gaat men bij het bouwen van een website uit van een mooi ontwerp, maar wordt de technische functionaliteit uit het oog verloren. Hierdoor krijg je een website die er mooi uitziet, maar niet goed presteert. De volgende vijf fouten zien we vaak voorbijkomen. Los ze vandaag nog op, dan zullen de prestaties van je site zeker verbeteren!

1. Belangrijke pagina’s worden niet geïndexeerd

Een pagina kan pas in de zoekresultaten van Google komen te staan als Google deze heeft geïndexeerd. Het komt regelmatig voor dat pagina’s niet door Google kunnen worden geïndexeerd. Meestal komt dat doordat het robots.txt bestand ten onrechte een pagina of map voor zoekmachine crawlers uitsluit. Controleer dus altijd je robotst.xt bestand of er niet teveel pagina’s worden uitgesloten van indexatie. Daarnaast kan op een pagina zelf de robots meta tag op noindex staan, wat er ook toe leidt dat de betreffende pagina niet wordt geïndexeerd. Om te zien of Google pagina’s niet kan indexeren, gebruik je Google Search Console.

2. Dubbele content

Dubbele content is belangrijk om te vermijden. Als Google dubbele content ziet, zal de dubbele content namelijk worden genegeerd. Dat betekent dat een pagina wordt getoond en niet allebei. Bovendien wordt de linkwaarde en de ranking benadeeld door dubbele content. In het uiterste geval kan Google een penalty geven als misbruik wordt vermoed en wordt je site helemaal niet meer vertoond in de zoekresultaten. Genoeg redenen om alert te zijn op dubbele content.

Een veelvoorkomende vorm van dubbele content is dat de homepage zowel via de domeinnaam als via /index.php achter de domeinnaam te bereiken is. Ook /index.html komt soms voor. Op die manier heb je in feite meerdere versies van de homepage en daarmee dubbele content. Controleer dus direct of de homepage van jouw site via slechts één locatie is te bereiken.

3. Ontbrekende meta descriptions

Meta descriptions zijn korte beschrijvingen van site pagina’s. Deze worden in de zoekresultaten onder de paginatitel weergegeven. Hiermee kun je aangeven waar een pagina over gaat en mensen verleiden de pagina te bezoeken. Tevens kun je hier belangrijke zoekwoorden in verwerken. Het is dus van belang meta descriptions voor elke pagina te gebruiken, maar vaak wordt dit niet (goed) gedaan. Soms blijkt het zelfs niet mogelijk voor een gebruiker om meta descriptions in het CMS in te voeren. Zijn voor jouw website de meta descriptions wel ingevuld? Check of dit het geval is en pas het zo nodig aan. Een goede meta description is uniek voor elke pagina, wervend en beschrijvend van aard, bevat het belangrijkste zoekwoord en is maximaal 155 tekens lang.

4. Niet (goed) geïmplementeerde meetcode voor web statistieken pakket

Meten is weten en dat geldt ook voor je website. Met een pakket als Google Analytics of Piwik kun je inzichtelijk krijgen hoe(veel) mensen jouw site gebruiken. Essentieel dus om de prestaties te kunnen meten en te optimaliseren. Toch komt het regelmatig voor dat statistieken niet goed worden gemeten. Soms is er helemaal geen meetcode geïmplementeerd, maar een foutieve implementatie komt ook voor. Denk aan een dubbele meetcode (waardoor paginaweergaven dubbel worden geteld) of een code die incorrect is verwerkt.

Als je Google Analytics gebruikt, kun je de werking controleren met real time rapporten of Google Tag Assistant. Via de site www.gachecker.com kun je zien of de code op alle pagina’s aanwezig is.

5. KPI’s worden niet gemeten

In een vorig blog bespraken we hoe belangrijk het is om de doelen van je website scherp in het vizier te hebben. Vaak is dat onvoldoende het geval. Dat leidt er ook toe dat de belangrijkste KPI’s niet worden gemeten. Het is belangrijk dit wel te doen, want anders weet je niet hoe je website presteert en of de doelen wel worden behaald. Stel dus direct de belangrijkste KPI’s als doelen in Google Analytics in. Denk hierbij aan bedankpagina’s van formulieren en aankoopprocessen. Op die manier krijg je inzicht in hoeveel bezoeken tot conversie leiden en welke kanalen voor jouw site het meest waardevol zijn.

Zeker weten dat jouw site voor gebruikers en zoekmachines optimaal presteert? Onze website check geeft de benodigde inzichten en adviezen om jouw site te optimaliseren. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Over de schrijver