De enige constante op het internet is verandering en dat geldt ook voor SEO. Wat zijn de SEO trends voor 2017 en vooral wat moet je ermee doen? In dit blog bekijken we welke trends en ontwikkelingen nu belangrijk zijn en hoe je daar op in kunt spelen met jouw website.

SEO trends 2017 Swink

Je zult misschien denken: niet weer een trend lijstje… Onze lijst heeft echter een iets andere insteek dan de meeste andere lijsten. Op basis van andere trendlijsten hebben we in kaart gebracht wat de relevante ontwikkelingen op SEO gebied zijn. Elke trend wordt kort toegelicht, gevolgd door een actielijstje met dingen die je moet doen om op die trend in te spelen. Zo weet je niet alleen wat er speelt, maar ook wat je ermee moet doen!

Veel tips zullen voor iedereen bruikbaar zijn. Voor andere tips geldt dat ze meer op gevorderde gebruikers zijn gericht. Uiteraard kunnen wij je helpen als je hulp nodig hebt bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website.

De gebruiker staat centraal

Google wil gebruikers het beste resultaat geven, zodat deze optimaal aansluit bij de vraag van de gebruiker. Een goede gebruikerservaring is hierbij essentieel. Als een website geen goede lay-out, structuur en content heeft, zal de gebruiker snel weg klikken. Google let dus niet alleen op hoe vaak een website in de zoekresultaten wordt aangeklikt (de click through rate), maar ook hoe lang een bezoeker op een pagina blijft (dwell time). De gebruikerservaring is zo belangrijk, dat alle SEO trends en technieken daaraan gerelateerd zijn.

Goede SEO stelt de gebruiker en diens zoekintentie centraal. Let dus op de volgende dingen:

  • Geeft de titel goed aan wat de gebruiker op de pagina kan vinden?
  • Sluit de content goed aan bij de titel?
  • Worden vragen van de gebruiker beantwoord in je content?
  • Is de content helder en toegankelijk voor iedereen en op elk apparaat?
  • Is de gewenste vervolgactie duidelijk zichtbaar op de pagina (denk aan een prominente call to action met contrastkleur)?
  • Bevat de pagina geen storende elementen als pop-ups?

Mobiel is de norm

Mobiel verkeer neemt alleen maar toe. Daarom is het echt noodzakelijk dat je website geschikt is voor mobiele apparaten. Gebruik bij voorkeur een responsive website. Google gebruikt nu zelfs een aparte index met zoekresultaten voor mobiel en desktop, waarbij die van mobiel leidend wordt. Dat geeft het belang van optimalisatie voor mobiel wel aan. Zorg ervoor dat Google ook de JavaScript en CSS van je site kan indexeren. Zo kan Google goed zien of je site zich aanpast voor mobiel.

  • Maak een responsive website.
  • Let erop dat tekst goed leesbaar is op mobiel en dat klikbare elementen groot genoeg zijn met voldoende ruimte eromheen.
  • Zorg ervoor dat CSS en JavaScript kunnen worden geïndexeerd. Controleer dit met de functie Fetchen als Google in Google Search Console.
  • Doe de mobielvriendelijke test van Google en controleer of jouw site geschikt is voor mobiel.

SEO mobielvriendelijke test

Voice search

Het inspreken van een zoekopdracht via digitale assistenten als Siri van Apple, Cortana van Microsoft en Google Now wordt steeds belangrijker. Ook in huis kun je zoekopdrachten inmiddels gewoon inspreken voor apparaten als Amazon Echo en Google Home. Gesproken zoekopdrachten zijn vaak langer dan getypte zoekopdrachten. Vragen en complete zinnen worden bijvoorbeeld vaker gebruikt met voice search.

  • Zorg dat je belangrijkste pagina’s zijn gericht op de intentie van de gebruiker.
  • Optimaliseer je website voor langere zoekopdrachten.

Kunstmatige intelligentie met RankBrain en RankNet & Directe antwoorden

Kunstmatige intelligentie die voortdurend leert is nu onderdeel van het algoritme van Google. Google noemt dat RankBrain, wat nu al de derde belangrijkste ranking factor is. Ook Bing maakt hier gebruik van onder de noemer RankNet. Met deze kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence, AI genoemd) begrijpen zoekmachines beter wat je zoekopdracht betekent. Zoek eens op ‘who is the wife of the president of the united states’ en Google begrijpt dat je wilt weten wie de vrouw is van Barack Obama.

SEO Google direct antwoordDoor kunstmatige intelligentie kan Google steeds beter je vraag al direct beantwoorden. Zo hoeft de gebruiker voor veel vragen Google niet meer te verlaten. Zorg er dus voor dat Google jouw merk en content goed op kan pikken, zodat je zichtbaar bent in Google.

  • Gebruik schema.org markup codes in je site om je content betekenis (semantiek) voor zoekmachines te geven. Dat levert rich snippets (verrijkte zoekresultaten) op die in de zoekresultaten worden weergegeven.
  • Stimuleer engagement op je website en social media. Vooral reviews zijn van belang.
  • Zorg dat je content vraaggericht is.
  • Richt je content op onderwerpen in plaats van alleen zoekwoorden.

Snelheid

Een website die snel laadt is voor elke gebruiker prettig. Vooral op mobiel is dat door langzamere verbindingen erg belangrijk. Een snelle website is vooral een kwestie van het optimaliseren van de gebruikte techniek. Daarnaast kun je je website geschikt maken voor AMP (Accelerated Mobile Pages). Dit is een nieuw systeem van Google, waarbij je geoptimaliseerde pagina geserveerd wordt via een server van Google. AMP pagina’s zijn snel en worden ook met een AMP symbool in de zoekresultaten gemarkeerd. AMP is vooral voor grote (nieuws) websites belangrijk.

  • Test de snelheid van je site met Google PageSpeed en verbeter de gevonden fouten.
  • Comprimeer afbeeldingen.
  • Gebruik geen Flash.
  • Activeer browsercaching.
  • Verwijder onnodige plugins.
  • Beperk het gebruik van externe code.
  • Beperk het gebruik van Javascript.
  • Experimenteer met AMP pagina’s via de WordPress AMP plugin.

Beveilig je website met HTTPS

Het gebruik van een beveiligde verbinding naar je website met https wordt door Google steeds sterker geadviseerd. Het lijkt ook steeds meer invloed op de positie te krijgen. Bovendien wordt in Chrome steeds prominenter getoond dat een website niet veilig is als deze geen https gebruikt.

  • Vraag een SSL certificaat voor je website aan. Dit kan gratis met Let’s Encrypt.
  • Zorg dat je overal https gebruikt op je website en niet voor een gedeelte. Verwijs de http versie ook door naar de https versie.
  • Zorg dat je CMS en plugins up to date zijn.

Verrijk je content met video en interactieve elementen

YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Dat geeft wel aan hoe belangrijk video is. Nu mobiel internet steeds sneller wordt, bekijken mensen steeds meer video op hun smartphone. Vooral filmpjes met uitleg doen het goed, doordat mensen liever een video daarvoor bekijken dan een lastig te doorgronden handleiding. Het opnemen (embedden) van YouTube filmpjes in je pagina heeft dan ook een positief effect op je positie in de zoekresultaten.

Nieuwe technieken als HTML5 bieden veel mogelijkheden voor content naast video. Zo kun je interactieve elementen ermee maken. Denk aan grafieken die je kunt bewerken, bewegende elementen in je content, gesproken content, etc.

Vergeet ook niet je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO. Mensen zoeken in Google steeds vaker op afbeeldingen. Door slim bestandsnamen en alt tags te vullen, kan Google zien wat de afbeelding weergeeft. Zo kan deze hoger in de zoekresultaten komen.

  • Gebruik video in je content.
  • Optimaliseer je video en YouTube kanaal voor SEO. Denk aan goede titels, omschrijvingen, tags en aangepaste URL.
  • Promoot je video op verschillende social media.
  • Geef een beschrijving van afbeeldingen in de bestandsnaam en alt tag.

Lokale SEO

Het belang van lokale SEO wordt steeds groter. Hiermee bedoelen we dat je website is geoptimaliseerd om voor jouw locatie goed te scoren. Als iemand in de buurt van jouw bedrijf iets zoekt, zal jouw site vervolgens hoger ranken dan bij iemand die ver weg is. Zo verhoogt Google de relevantie van de zoekresultaten.

Lokale SEO betekent ook dat je goed zichtbaar bent in Google Maps. Zorg dus voor een goede vermelding via Google Mijn Bedrijf. Vergeet ook niet gelijk je bedrijf te vermelden in Bing Maps (Bing Places is nog niet beschikbaar in Nederland, maar Bing Maps haalt bedrijfsgegevens uit Foursquare) en Apple Maps.

  • Maak een Google Mijn Bedrijf account aan voor je bedrijf. Vermeld hierin alle gegevens en voeg afbeeldingen toe.
  • Voeg je bedrijf toe aan Apple Maps en aan Bing Maps door je bedrijf op Foursquare te registreren.
  • Verwerk je adres met schema.org markup code in je website.

Lokale SEO Swink

Vergeet de basis van goede SEO niet

Bovenstaande trends zijn belangrijk om te weten en het is goed hierop in te spelen. Vergeet echter niet om de basis op orde te hebben en te houden. Zorg dat je het belangrijkste zoekwoord goed in een pagina verwerkt (in de URL, titel, meta-description, tussenkoppen en bodytekst). Link naar relevante interne en externe content en promoot je content via social media en andere kanalen.

Over de schrijver