“SEO is voor mijn (bekende) organisatie niet interessant, want wij worden toch wel gevonden.” Een gedachte die te begrijpen is, maar die niet klopt. Door naamsbekendheid alleen verschijnt jouw content niet bovenaan in de resultaten van een zoekmachine. Hoe hoog je in Google scoort is van meer dan 200 factoren afhankelijk. Wij hebben ervaring met bekende organisaties die stopten met SEO en vervolgens flink daalden in de ranking van Google.

Daarom vertellen we je in dit artikel graag waarom SEO ook voor bekende organisaties belangrijk is. Omdat veruit het meeste zoekverkeer via Google gaat, laten we de andere zoekmachines in dit artikel buiten beschouwing.

seo-896175_960_720

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization (Zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands). Dit begrip kan gedefinieerd worden als alle activiteiten die als doel hebben een webpagina hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een gesponsorde/betaalde advertentie (via Google Ads) is geen organisch zoekresultaat.

Pijlers van SEO:

SEO kent drie pijlers: content, techniek/gebruiksvriendelijkheid en populariteit/autoriteit. Google vindt alle pijlers belangrijk. Google geeft echter niet prijs welke factoren precies meewegen voor de ranking en hoe zwaar deze factoren wegen. Doordat wij dagelijks bezig zijn met SEO, hebben we hier veel ervaring mee opgedaan en weten we toch vrij nauwkeurig waar Google op let!
Hieronder lichten wij de verschillende pijlers van SEO toe en geven we aan wat er vooral belangrijk is om vindbaarder te worden in Google. Daarmee willen wij duidelijk maken waarom SEO ook relevant is voor organisaties met een hoge naamsbekendheid.

Populariteit/autoriteit:

Dit is een belangrijke pijler. Een website heeft autoriteit in de ogen van Google als de website belangrijk is. Dit bepaalt Google voor een groot deel aan de hand van het linkprofiel van de website. Oftewel: hoeveel linken zijn er naar jouw website door andere websites.

Google kijkt niet alleen naar hoe vaak er naar jouw website wordt gelinkt, maar ook door wat voor websites. Stel dat een website met een hoge autoriteit, bijvoorbeeld Wikipedia, naar jouw website verwijst, dan is dat heel waardevol. Relevantie speelt ook een rol bij je linkprofiel. Als je veel links hebt van ongerelateerde websites, heeft dat geen waarde of zelfs een negatieve invloed. Tenslotte is variatie belangrijk. Een ‘natuurlijk’ opgebouwd profiel vindt Google belangrijk. Meer informatie over linkbuilding vind je in ons blog ‘Hoger in Google met kwalitatieve linkbuilding’.

Gebruiksvriendelijkheid:

Google wil dat zijn bezoekers de best mogelijke resultaten krijgen. De zoekmachine wordt steeds slimmer en kan dus ook steeds beter bepalen of zoekresultaten relevant zijn. Een goede gebruikerservaring is een belangrijk onderdeel van een goed zoekresultaat. Het begint bij de snelheid van je website. Bezoekers van Google willen natuurlijk snel antwoord op hun vraag en als je website langzaam laadt haakt iemand waarschijnlijk af.

Als iemand je website bereikt wil diegene makkelijk door de site kunnen navigeren. Daarom is een goede structuur van je website belangrijk. Een goede structuur betekent dat deze is afgestemd op hoe jouw doelgroep door je site navigeert.
Waardevol om te weten is dat er niet maar één goede formule is voor de ideale gebruiksvriendelijke website. Dit verschilt per website.
Bij gebruiksvriendelijkheid geldt dat je het doet voor je doelgroep en niet voor Google. Zij bepalen of ze je website gebruiksvriendelijk vinden. Dus vraag je klanten wat ze van je website vinden en wat er beter zou kunnen. Op die manier bereiken klanten makkelijker hun doel en kun jij meer resultaat/conversies uit je website halen. Meer informatie daarover vind je in ons blog ‘Hogere conversie uit je website’.

Content:

Uiteindelijk draait het allemaal om de inhoud. Het belangrijkste is dat je iemands zoekvraag beantwoordt. De tijd dat alleen het plaatsen van zoekwoorden op bepaalde plekken in de tekst voldoende was is voorbij. De relevantie van de tekst is veel belangrijker. Daarom is het belangrijk dat voor je een tekst schrijft je de doelgroep en het doel voor de webpagina bepaalt. bepaal voor je de tekst gaat schrijven de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Maar houdt in gedachte dat het belangrijkst is dat je iemands zoekvraag beantwoordt. Dus focus niet te veel op alle ‘SEO regeltjes’. Een tekst moet ‘natuurlijk’ blijven. Gebruik dus niet te pas en te onpas je zoekwoorden. Gebruik van synoniemen is key!
Een andere belangrijk onderdeel bij SEO zijn de paginatitel en de meta description. Dit zijn de belangrijkste onderdelen van het zoekresultaat in Google. De titel is blauw en vetgedrukt, waardoor die goed opvalt. De meta description is de korte beschrijving die in de zoekresultaten van de zoekmachine onder de titel van een zoekopdracht te zien is. Als de titel en de beschrijving goed aansluiten bij de zoekintentie en de gebruiker triggeren, kan dit het aantal klikken vanuit Google verhogen.

Wat kan Swink voor jouw organisatie betekenen?

Kortom alleen naamsbekendheid is niet voldoende om gevonden te worden. Je vindbaarheid is van heel veel factoren afhankelijk. Als jouw concurrenten zich meer op SEO richten dan jij, zal jij het onderspit delven.
Wij helpen je graag met het vergroten van de vindbaarheid van je website. Met onze dienst SEO geven we je inzicht in je websiteprestaties, op welke termen je doelgroep zoekt en verbeteren we direct de vindbaarheid van je website. Wij hebben een vorm van autisme en zijn daardoor detailgericht en accuraat. Verder stellen wij hoge eisen aan ons werk. Dat maakt ons de ideale SEO specialisten. Overtuigd en wil je meer uit je site halen? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.