Wat is Piwik?

Piwik is een open source web analytics tool om het gebruik van je website te meten en te analyseren. Het is qua functionaliteit vergelijkbaar met Google Analytics. De meeste websites gebruiken Google Analytics voor het meten van bezoekersstatistieken. Dit gratis pakket is mede door de eenvoudige installatie, de gebruiksvriendelijkheid en de integratie met andere Google diensten erg populair. Toch zijn er goede redenen om Piwik te verkiezen boven Google Analytics. Piwik heeft namelijk specifieke eigenschappen die het een interessant alternatief maken. Bovendien is het een gratis pakket, waardoor je Piwik kunt gebruiken zonder er veel geld aan uit te hoeven geven.

In dit blog laten we zien wat Piwik kan en wat de voordelen zijn ten opzichte van Google Analytics.

Piwik of Google AnalyticsWaarom je voor Piwik moet kiezen boven Google Analytics

In tegenstelling tot Google Analytics is Piwik een open source pakket, wat je zelf op een eigen server host. Hierdoor heb je alle data in eigen beheer. Dat is gunstig voor de privacy van jouw bezoekers. Bij Google Analytics betaal je namelijk in feite voor het pakket met data. Standaard deelt Google Analytics de data met andere Google diensten. Hierdoor kan Google bijvoorbeeld beter AdWords advertenties targeten en gebruikers beter volgen om gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Je kunt weliswaar opties uitvinken voor het delen van de data, maar doordat de data in Amerika in de cloud staat is de privacybescherming nooit optimaal. Bij Piwik is dat niet het geval. De data uit Piwik heb je zelf in beheer en onder controle. Hierdoor voldoe je sowieso aan de cookiewetgeving en is een cookiemelding niet nodig als je Piwik gebruikt.

Piwik is bovendien open source, waardoor iedereen de code kan controleren. Hierdoor kan iedereen bijdragen aan de kwaliteit en beveiliging ervan. Je weet door de openheid van de code ook zeker dat er niet zonder toestemming alsnog data wordt verzonden naar derden.

Naast het privacy aspect heeft Piwik nog andere sterke eigenschappen in het gebruik. Die komen verderop in dit blog aan bod.

Aan de slag met Piwik

Een belangrijk verschil tussen Piwik en Google Analytics is dat je Piwik standaard zelf host op je eigen server. Hierdoor is het installeren van Piwik anders dan bij Google Analytics, wat in de cloud wordt gehost. Bij Google Analytics maak je een account aan, zet je de JavaScript code op je site en je kunt aan de slag. Piwik moet je eerst op je eigen server installeren. Dit is een vrij eenvoudig proces, dat normaliter in een paar minuten geregeld is. Via een gebruiksvriendelijke wizzard word je door het installatieproces geleid.

Piwik maakt ook gebruik van JavaScript code voor het meten van bezoekersstatistieken. Voor de bekende CMS’en WordPress, Drupal en Joomla zijn plugins beschikbaar, waarmee je de code eenvoudig op je site kunt zetten. Als Piwik op je server is geïnstalleerd en de code is geplaatst, vindt de dataverzameling real time plaats. Je kunt dus direct de bezoekactiviteit op jouw site zien.

Hoewel Piwik en Google Analytics dezelfde methode gebruiken voor het meten, kunnen er verschillen zijn in de statistieken die je ziet. De definities van statistieken zijn namelijk in sommige gevallen verschillend, waardoor Piwik de data net iets anders interpreteert.

Website analyse en rapportage met Piwik

In het hoofdmenu van Piwik vind je de standaard rapporten. Deze zijn verdeeld in een aantal secties:

  • Dashboard
  • Bezoekers
  • Acties
  • Herkomst
  • Doelstellingen

De indeling komt aardig overeen met die in Google Analytics, alleen is de benaming anders. De standaard rapporten bieden dan ook vergelijkbare statistieken en inzichten. Qua gebruiksvriendelijkheid ontlopen de tools elkaar niet veel. Welke de voorkeur heeft zal vooral een kwestie van persoonlijke smaak en gewenning zijn. Beide pakketten hebben mobiele apps voor Android en iOS, waardoor je ook op je smartphone de belangrijkste statistieken kunt monitoren.

Sampling

Een belangrijk verschil bij de rapportage van analytics data is dat Piwik geen sampling toepast. In tegenstelling tot bij Google Analytics zie je dus altijd alle data in je rapporten in plaats van een steekproef. Vooral bij sites met veel verkeer is dit een voordeel, omdat Google Analytics dan een relatief beperkt deel van de data gebruikt bij het maken van rapporten. Onze ervaring is dat vooral als je langere periodes wilt analyseren dit tot significante vertekeningen kan leiden.

Snelheid

Het laden van de standaard rapporten gaat over het algemeen vlot in Piwik. Vaak zelfs sneller dan in Google Analytics. Als je met segmenten aan de slag gaat, wordt het een ander verhaal. Dat zorgt namelijk voor een zware belasting van de server, vooral als deze weinig werkgeheugen heeft. De configuratie van je server heeft dus invloed op de snelheid van Piwik.

Spam

Een nog altijd groeiend probleem is dat er veel spam in Google Analytics data terechtkomt. Nu kun je dat met filters wel verwijderen, maar doordat er steeds nieuwe spam bijkomt is dat nooit afdoende. Piwik heeft als voordeel dat referrer spam automatisch gefilterd wordt uit de data. Hierdoor hoef je je niet met filters bezig te houden en blijft je data zuiver. Dit voorkomt dat je onjuiste conclusies trekt.Piwik screenshot

Integratie van Piwik met andere diensten

Standaard kun je Google Analytics eenvoudig koppelen aan Google AdWords. Zo krijg je een volledig beeld van de effectiviteit van je AdWords campagnes. De gratis versie van Piwik heeft geen AdWords integratie, maar met de betaalde versie (Piwik Pro) is dat wel mogelijk.

Voor de analyse van de organische zoekresultaten wordt veel gebruik gemaakt van Google Search Console. De zoekwoorden uit Google Search Console kun je automatisch importeren in Piwik. Op die manier kun je vergelijkbare inzichten krijgen als in Google Analytics.

Veel sites gebruiken Google Tag Manager om alle tracking pixels in te zetten en te beheren. Je kunt de Piwik code ook in Google Tag Manager gebruiken. Als je overstapt op Piwik, ligt het voor de hand dat je bewust Google diensten wilt vermijden (vanwege privacy en databeheer). Piwik heeft een eigen alternatief voor Google Tag Manager, namelijk Piwik PRO Tag Manager. Dit is onderdeel van de betaalde versie van Piwik.

Een sterke eigenschap van Piwik is dat je het kunt uitbreiden met diverse plugins. Hierdoor kun je extra functionaliteit of integratie met andere tools toevoegen. Sommige plugins zijn betaald, maar er zijn ook veel gratis plugins beschikbaar. De Piwik Plugins Marketplace kun je hier verkennen.

Gratis en betaalde variant van Piwik

Naast de gratis versie van Piwik zijn er ook betaalde varianten. Dat zijn Piwik Pro Cloud en Piwik Pro On-Premises, waarbij eerstgenoemde in de cloud wordt gehost en de andere op je eigen infrastructuur. Net als bij Google Analytics heeft de betaalde Piwik variant meer mogelijkheden. Hieronder vallen een aantal functies die bij Google Analytics in de gratis versie zitten. Dat zijn zaken als conversie attributie, AdWords integratie, trechteranalyse en campagnerapportage. Dat is een nadeel van Piwik, maar daar staat tegenover dat de betaalde versie van Piwik veel goedkoper is dan die van Google Analytics. Piwik Pro is er namelijk vanaf €29,- per maand terwijl Google Analytics 360 ongeveer $150k per jaar kost.

Een volledige vergelijking van de verschillende Piwik varianten vind je hier.

Piwik met Google Analytics vergeleken

We hebben laten zien wat Piwik is, hoe het werkt en hoe het zich verhoudt tot Google Analytics. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste voor- en nadelen van deze pakketten.

Piwik
+ Open source
+ Self hosted, dus data in eigen beheer
+ Betere privacy voor jouw bezoekers
+ Voldoet aan EU regels
+ Do not track ondersteuning
+ Geen sampling van data bij standaard account
+ Automatisch filteren van spam
+ Extra functionaliteit met plugins
+ Betaalbare premium variant

 

– Trager bij gesegmenteerde rapporten afh. van server
– Geavanceerde rapporten bouwen met code
– Software updates moet je zelf uitvoeren
– Beperkte mogelijkheid om periodes te vergelijken
– Gratis versie bevat minder functionaliteit
– Aparte server nodig bij grote websites

Google Analytics
+ Integratie met Google diensten
+ Uitgebreide gratis variant
+ Vereist weinig technische kennis
+ Geen server voor nodig
+ Geen beheer van software nodig

 

– Je betaalt Google met data
– Veel spam in de data
– Past sampling toe op de data
– Amerikaanse privacywetgeving is beperkt
– Data niet in eigen beheer
– Dure premium variant

Beide hebben hun sterke en zwakke punten. We raden je aan om Piwik in ieder geval eens te proberen. Wellicht kom je tot de ontdekking dat het voor jou prettiger werkt dan Google Analytics. Bovendien bewijs je de privacy van je bezoekers er een goede dienst mee en heb je gelijk een extra check op je Google Analytics data.

Wij helpen klanten met het installeren en implementeren van Piwik. Ook verzorgen wij rapportages en analyses voor klanten op basis van data uit Piwik. Bekijk ook eens onze Piwik productpagina.

Over de schrijver