onderscheidend vermogen

Waarom zou iemand bij jou iets moeten kopen?

Op hun websites tonen bedrijven en webshops uitvoerig de kwaliteiten van hun producten en diensten. Alles wordt in de strijd gegooid om de bezoeker te overtuigen en tot een aankoop over te gaan. Tegenwoordig is er online echter veel concurrentie, waarbij iedereen heel hard roept dat zij heel goed zijn. Het is dus heel belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden. Veel bedrijven vinden het echter moeilijk om hun onderscheidend vermogen te definiëren. Daardoor wordt ook op de website meestal niet duidelijk waarom de bezoeker juist voor hen zou moeten kiezen. In dit blog gaan we in op het belang van je onderscheidend vermogen en hoe je dit kunt verwerken in je website.

Het belang van onderscheidend vermogen op internet

De enorme concurrentie tussen webshops en andere bedrijven op internet geven consumenten veel keuze. Anders zijn als bedrijf of merk is van groot belang om eruit te springen. De crux zit hem in het verschil te vinden en dit optimaal (online) uit te buiten. Het onderscheidend vermogen moet prominent in de site worden verwerkt. Daarnaast moet het onderdeel zijn van de kern van het bedrijf. Als je iets pretendeert, maar het niet waarmaakt doet het meer kwaad dan goed. Authenticiteit is dus van groot belang. De vraag is hoe kun je je onderscheiden?

Onderscheidend vermogen bepalen

Er zijn diverse manieren waarop bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten. In dit artikel worden diverse manieren genoemd waarop bedrijven zich kunnen differentiëren. De vraag is welke manier bij jou past. Om dit te bepalen is het goed om te kijken waar je je nu al weet te onderscheiden. Er zijn een aantal manieren om je huidige onderscheidend vermogen te bepalen. Hier noem ik enkele manieren die je kunt gebruiken:

  • Vraag het je klanten. De klanten die je al hebt kunnen aangeven waarom ze klant bij je zijn. Dit geeft haakjes voor het bepalen van je sterke punten. Die kun je als aanzet gebruiken voor het bepalen van jouw onderscheidend vermogen. Het is tenslotte belangrijk dat jouw onderscheidend vermogen aansluit bij de klantbehoefte. Als bijvangst krijg je ook inzicht in je verbeterpunten. Zo krijg je gelijk input voor het verder verbeteren van jouw diensten en producten. Reviewsites kunnen hiervoor ook als bron dienen.
  • Vraag het je medewerkers. Net als je klanten zijn je medewerkers goed op de hoogte van wat wel en niet goed gaat. Bovendien hebben ze contact met klanten, waardoor je ook op die manier klantfeedback kunt krijgen.
  • Wat doe je nu al goed? Er zullen ongetwijfeld aspecten zijn waar je als bedrijf goed in bent en wellicht al erkenning voor hebt gekregen. Die erkenning kan bijvoorbeeld bestaan uit keurmerken. Keurmerken zijn een kwaliteitswaarborg. Ze geven klanten vertrouwen en dat is online heel belangrijk.
  • Passie. Bedenk waarom je begonnen bent met (werken bij) jouw bedrijf. Die passie kan juist het onderscheidend vermogen bevatten wat het verschil maakt. Bovendien is dat ongetwijfeld nog steeds deel van hoe jouw bedrijf opereert. Dit kan de basis vormen van je missie, welke je ook kunt gebruiken om je mee te onderscheiden.
  • Leer van succesverhalen uit andere branches. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle organisaties kijken naar succescases uit andere sectoren. Door slim van zulke cases te profiteren, kun je binnen jouw branche succesvol(ler) worden. Bovendien hoef je dan niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Onderscheidend vermogen verwerken in je website

Als het goed is heb je nu een beeld van waar jouw onderscheidend vermogen ligt. Of je weet nu waarmee je je wilt gaan onderscheiden. De volgende stap is om dit online optimaal te benutten. De beste manier om dit te doen hangt uiteraard af van hoe je je wilt onderscheiden. Onderstaande punten zijn belangrijk om sowieso mee te nemen:

  • Onderscheiden in Google. Als klanten je via Google vinden is het belangrijk als daar jouw onderscheidend vermogen zichtbaar is. Op de resultatenpagina staan de titel, meta-description en URL van een pagina. Deze kun je dus gebruiken voor differentiatie. Uiteraard moet je altijd goed kijken wat het belangrijkste zoekwoord van een pagina is. Dit zoekwoord moet het beste terugkomen in de titel, meta description en URL. Als dit iets anders is dan jouw onderscheidend vermogen, kun je de meta description gebruiken om je differentiatie in te verwerken.
  • Landingspagina’s. De pagina’s waarop bezoekers binnenkomen moeten direct aangeven wat jouw onderscheidend vermogen is. Anders bestaat het gevaar dat bezoekers weer weggaan, omdat ze jou niet interessant vinden. De homepage is hierin belangrijk. Dat is de introductie van jouw website en moet dus duidelijk maken wat je doet.
  • De conversie funnel. Het aankoopproces is vooral voor webshops zeer belangrijk. Je wilt dat bezoekers dit afronden en een aankoop doen. Ook hier kun je je onderscheidend vermogen gebruiken. Als je bijvoorbeeld keurmerken hebt, kun je die hier laten terugkomen. Zeker als het waarborgen betreft over het winkelproces. Met zulke elementen wek je vertrouwen, wat bij online aankopen heel belangrijk is.
  • De over ons pagina. Op deze pagina laat je zien wie en wat je bent. Dan is het logisch dat je hierin laat terugkomen wat je anders maakt. Dat mag op een krachtige manier. Op die manier blijkt dat het belangrijk voor je is en je hier waarde aan hecht. Dat vergroot de geloofwaardigheid naar de bezoeker. Je kunt het bijvoorbeeld als volgt verwoorden: ‘Wij geloven in duurzaam produceren, zodat ook onze kinderen een leefbare planeet hebben.’
  • Tagline. Een tagline is een korte tekst die een toelichting vormt op de titel. Deze kan bij uitstek worden gebruikt om unieke kenmerken in te verwerken. Door deze actiegericht te verwoorden, spoort het bezoekers aan jouw diensten en producten te gebruiken.
  • Social media. Het is belangrijk dat je waarmaakt waarin je je wilt onderscheiden. Daarom is het van belang dat je het consistent doorvoert. Niet alleen op de site, maar ook in communicatie via social media.

Door je online goed te onderscheiden ben je beter in staat de strijd met je concurrenten aan te gaan. Swink kan je hierbij helpen door middel van een website auditSEO-advies en content management.

Over de schrijver