Matthijs Geerlings in het kort

  • Functie: Webanalist, SEO & SEA specialist
  • Werkt bij Swink sinds: 2009
  • Google certificaten: Google Analytics, AdWords Search en AdWords Shopping.
  • Aanwezig: maandag t/m vrijdag

Verantwoordelijkheden

‘Ik geef advies op de websites van onze klanten zodat zij hoger kunnen scoren in de Google zoekresultaten. Is de techniek van je website in orde? Zit je website zo in elkaar dat je je doelstellingen (conversies) haalt? Is je website op elk scherm goed te lezen? Van het scherm op een kleine mobiele telefoon tot een Full HD-scherm? Ik bekijk verder of je website snel genoeg laadt en leesbaar is. Dat zijn de randvoorwaarden voor een goede zoekmachineoptimalisatie. Als de techniek van je website niet in orde is, kun je een hoge Google-ranking wel vergeten.

Als deze zaken in orde zijn, geef ik klanten advies over hoe zij hun doelstellingen kunnen behalen. Bijvoorbeeld dat bezoekers aan je website contact opnemen over een product dat je in de aanbieding hebt. Verder analyseer ik met de bezoekcijfers of de gebruiker een logisch pad volgt naar je opgestelde doel of dat er obstakels zijn. Ook adviseer ik via een zoekwoordenonderzoek of klanten de juiste zoekwoorden gebruiken in hun content en advertenties, gericht op hun doelgroep. Patiënten met rugklachten zullen bijvoorbeeld eerder op ‘rugklachten’ zoeken dan op de medische term ‘lumbago’.

Webrapportages

‘Aan het begin van elke maand maak ik rapportages voor onze klanten. Zo kan ik hen laten zien wat er op hun website gebeurt. Bijvoorbeeld: Hoeveel mensen bezoeken je website, hoeveel van hen behalen je doelen, waar op het internet komen ze vandaan, via welke weg?’

Trots op

‘De database van de website Literatuur en Geneeskunde. Ik heb vanaf het begin meegeholpen met het opzetten, bouwen en invullen van deze unieke database bedoeld voor mensen die werken in de gezondheidszorg, gebruikers van de gezondheidszorg en onderzoekers. Bezoekers kunnen hiermee onder andere zoeken op auteur en ziektebeeld. Deze database is helemaal door Swink opgezet, daar ben ik best trots op.’

Afwisselend werk

‘Het werk bij Swink bevalt me prima. De inhoud ervan verandert steeds en dat houdt het leuk. Ik ben begonnen met data-invoer. Tegenwoordig doe ik veel meer dingen voor websites en ben ik expert geworden op een aantal gebieden, zoals SEO.’

Over Matthijs

  • Houdt van gamen. ‘Mijn favoriete games zijn The Witcher 3, Metro Exodus, Skyrim en Doom.’
  • Kookt graag voor anderen. ‘Ik vind het leuk als gasten mijn eten lekker vinden. Eén keer per jaar maak ik een pan met zelfgemaakte snert. Wel helemaal vanaf het begin, dus met echte varkenspoten. Dat is een beetje mijn traditie.’
  • Is gek op koffie. ‘Ik schat dat ik al gauw 10 koppen koffie per dag drink.’
  • Is fan van xkcd, een webcomic over technologie, wetenschap, wiskunde en relaties. ‘Het gaat over ‘geeky-dingen’ en heeft ‘engineering’-humor. Het zet je aan het denken.’