zoeken vergrootglas

Als je adverteert in de zoekresultaten van Google met AdWords, is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de relevantie van je advertenties. Google vindt een goede gebruikerservaring belangrijk bij de advertenties in de zoekresultaten. Daarom moeten advertenties (en de site waarnaar gelinkt wordt) goed aansluiten bij de zoekopdracht en zoekintentie van de gebruiker. De kwaliteitsscore is een indicator van hoe relevant jouw advertenties zijn. Dit is een belangrijke statistiek, omdat deze bepalend is voor hoe vaak je advertenties worden weergegeven en hoeveel je betaalt voor klikken.

In dit blog besteden we aandacht aan hoe je zoektypen voor zoekwoorden gebruikt om je advertenties optimaal bij relevante zoekopdracht te laten vertonen.

 

Zoekwoord match types en modifiers

In AdWords stel je aan de hand van zoekwoorden in voor welke zoekopdrachten jouw advertentie moet worden vertoond. Hierbij is het van belang de zoekwoorden zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij jouw advertentie en content. Een hulpmiddel hierbij zijn de zoekwoordopties in AdWords. De volgende zoektypen zijn beschikbaar:

  • Broad match (breed zoeken);
  • Broad match modifiers (modifiers voor breed zoeken);
  • Phrase match (woordgroep);
  • Exact match (exacte zoekwoorden);
  • Negative match (uitsluitingszoekwoorden).

Wat is broad match en een broad match modifier?

Als je geen zoektype voor een zoekwoord instelt, maakt AdWords er standaard een broad match zoekwoord van. Bij breed zoeken kan een advertentie worden weergegeven voor zoekopdrachten die het zoekwoord bevatten, maar ook spelfouten, synoniemen en gerelateerde zoekopdrachten. Het voordeel van breed zoeken is dat je een breed spectrum van zoekopdrachten bestrijkt. Je zult dus niet snel een relevante zoekopdracht missen met jouw advertentie. Nadeel is dat je advertentie ook vertoont zal worden bij zoekopdrachten die niet goed aansluiten. Stel dat je adverteert op de ziekte MS, dan kan je advertentie vertoond worden als iemand zoekt op MS Office. Houd dus het rapport ‘Zoektermen’ in de gaten als je broad match gebruikt, zodat je zoekopdrachten kunt uitsluiten die niet passen bij jouw advertenties.

Je kunt broad match specifieker inzetten door modifiers te gebruiken. Je stelt een zoekwoord dan in met het + teken ervoor, bijvoorbeeld +swink +webservices. De advertentie zal dan alleen worden vertoond als de zoekopdracht het zoekwoord bevat (of een sterk gelijkende variant). Synoniemen worden dan uitgesloten.

Zo gebruik je phrase match

Bij zoeken op woordgroep (phrase match) worden advertenties weergegeven voor een specifieke groep zoekwoorden. Bij broad match modifiers geef je voor losse woorden aan dat ze in de zoekopdracht moeten voorkomen, terwijl je bij woordgroepen dit voor zinsdelen kunt doen. Als je een woordgroep wilt instellen zet je het tussen dubbele aanhalingstekens: “swink webservices amsterdam”.

Exact match is het meest specifieke zoektype

Bij exacte zoekwoorden (exact match) moet de zoekopdracht voldoen aan het ingestelde zoekwoord zonder extra woorden voor, na of binnen het ingestelde zoekwoord. Exact match is het meest specifiek, waardoor het aantal vertoningen en klikken waarschijnlijk lager zal zijn, maar de doorklikratio (CTR) hoger. De relevantie zal immers hoog zijn, omdat de zoekopdracht bijna exact overeenkomt (sterk gelijkende varianten worden ook meegenomen) met het ingestelde zoekwoord. Als je exact match wilt instellen, zet je het zoekwoord tussen vierkante haken. Voorbeeld: [swink webservices].

Uitsluitingszoekwoorden (negative match) gebruiken

Naast het instellen van welke woorden in een zoekopdracht moeten voorkomen, kun je ook instellen welke woorden niet in een zoekopdracht mogen staan. Hiervoor gebruik je een uitsluitingszoekwoord. Deze stel je in door een – teken voor het zoekwoord te zetten, bijvoorbeeld -spinnenweb. Vooral bij het gebruik van brede zoekwoorden is het belangrijk dat je ook uitsluitingszoekwoorden toepast. Op die manier voorkom je dat je advertenties worden vertoond voor zaken die je niet aanbiedt.

Een vergelijking van broad match, broad match modified, phrase match en exact match

Het is misschien lastig om de verschillen tussen de zoektypen te doorgronden. Daarom staan ze in de infographic hieronder bij elkaar met erbij aangegeven voor welke zoekopdrachten ze geactiveerd worden. Het zoekwoord dat in een vierkant staat, wordt ook geactiveerd bij zoekopdrachten uit een kleiner vierkant. Een breed zoekwoord zorgt dus voor het grootste bereik, terwijl een exact zoekwoord de meeste controle geeft.

AdWords zoektypen

Zoektypen voor zoekwoorden in AdWords

Wanneer gebruik je welk zoektype in AdWords?

Er zijn verschillende strategieën voor het gebruik van zoektypen met elk voor- en nadelen. Google raadt aan om te kiezen voor een strategie van breed naar verfijnd. Het voordeel is dat je in het begin weinig relevante zoekopdrachten mist. Met de inzichten uit het ‘Zoektermen’ rapport kun je telkens relevante zoekwoorden toevoegen of uitsluiten. Echter zal je campagne dan in eerste instantie niet goed presteren (qua CTR), doordat je advertenties ook bij veel irrelevante zoekopdrachten zullen worden vertoond. Bovendien zal je dan ook betalen voor klikken van mensen die eigenlijk naar iets anders op zoek waren. Dit heeft ook een negatieve invloed op de kwaliteitsscore van je AdWords account. Daar kun je later nadeel van hebben door hogere CPC kosten.

Er is dus veel te zeggen voor een strategie waarbij je begint met verfijnd en dit langzaam uitbreidt. Je zult dan weliswaar in het begin minder klikken hebben, maar wel goede CTR’s. Door van tevoren een zoekwoordonderzoek uit te voeren, kun je al vanaf het begin een goede set zoekwoorden instellen zonder dat je het ‘Zoektermen’ rapport nodig hebt. Uiteraard kun je dat later gebruiken voor het uitbreiden van je zoekwoorden. Voordeel van deze strategie is dat je minder geld zult verspillen aan nutteloze klikken. Hierdoor wordt je kwaliteitsscore minder negatief beïnvloed.

Welke strategie bij jou past is een persoonlijke afweging, waarbij je campagnedoelen, de tijd die je hebt om die doelen te behalen en de mate van ervaring die je met AdWords hebt een rol spelen.

Heb je hulp nodig met het effectief inzetten van AdWords? Dan kunnen wij jou daarbij helpen!

Over de schrijver